Η ΟΠΕΡΑ «ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ ΔΕΣΜΩΤΗΣ»
ΤΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΚΑΡΟΥΣΟΥ
ΣΤΟ ΝΑΟ ΤΟΥ ΟΛΥΜΠΙΟΥ ΔΙΟΣ
Ευρωπαϊκές Ημέρες Πολιτιστικής Κληρονομιάς
«Τα πρόσωπα του χρόνου»
Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού
Γ΄ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων
ΣΑΒΒΑΤΟ 27 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2014 ώρα 19:00μ.μ.
Ολυμπιείον (Στύλοι του Ολυμπίου
Διός)
(είσοδος από Βασιλίσσης Όλγας)
Είσοδος Ελεύθερη – Τηλ: 210 922 6330
Παρουσίαση του Λυρικού Δράματος
«Προμηθέας Δεσμώτης» σε μουσική και λιμπρέτο του Παναγιώτη Καρούσου βασισμένο
στην ομώνυμη τραγωδία του Αισχύλου σε μετάφραση Γρυπάρη.
Πρωταγωνιστούν
Προμηθέας: Βασίλης Ασημακόπουλος, μπάσος
Ιώ/Αθηνά: Ειρήνη Κώνστα, σοπράνο
Ωκεανός/Ερμής: Αναστάσιος Στέλλας, τενόρος
Βία/Ωκεανίδα: Μαρία Λυμπεράκου, σοπράνο
Θεά Ήρα: Βανέσσα Καλκάνη, σοπράνο
Ράνια Ζέττα, βιόλα - Βιβή Κλεισούρα, πιάνο
Σκηνοθεσία: Βασίλης Ασημακόπουλος
Παραγωγή και κοστούμια: Ελληνοαμερικανικό Κέντρο των Τεχνών
Είσοδος Ελεύθερη
Βασίλης Ασημακόπουλος |
Λίγα λόγια για το
έργο: Ο μύθος του Προμηθέα πάντα επίκαιρος και διδακτικός φέρνει τον
άνθρωπο αντιμέτωπο μπροστά στο δίλημμα της επανάστασης, πάνω στην κάθε
ιστορικής εποχής τυραννική εξουσία, ή στην παθητική καταστροφική στάση. Ο
Προμηθέας κλέβει την Φλόγα της Γνώσης που ήταν προνόμιο των Θεών, από τον
Όλυμπο και την φέρνει στους ανθρώπους. Για την πράξη του αυτή ο Προμηθέας τιμωρήθηκε
σκληρά από τους θεούς. Ο Δίας προστάζει τον Ήφαιστο να τον δέσει με αλυσίδες σε
έναν βράχο στον Καύκασο. Η όπερα Προμηθέας είναι βασισμένη στην Τραγωδία του
Αισχύλου Προμηθέας Δεσμώτης, σε λιμπρέτο του συνθέτη Παναγιώτη Καρούσου πάνω
στην ποιητική μετάφραση του Ιωάννη Γρυπάρη. Η σύνθεση ακολουθεί, ακουστικά, σε
έναν εξπρεσιονιστικό λυρικό τόνο, τα μηνύματα του Αισχύλου για τον ανθρωπιστή
τιτάνα Προμηθέα. Ο Προμηθέας πρωτοπαρουσιάστηκε στο Μόντρεαλ του Καναδά το 1994
και παιζόταν κατά διαστήματα στα Γαλλικά μέχρι το 2000. Το 2008 ανέβηκε στην
Νέα Υόρκη, και στην Ουάσινγκτον, στα Αγγλικά με πρωταγωνιστές από την όπερα της
Νέας Υόρκης υπό την διεύθυνση του μαέστρου Grant Gilman. Στην Ελλάδα ο
Προμηθέας βρήκε τον ιδανικό ερμηνευτή στο πρόσωπο του Βασίλη Ασημακόπουλου ο
οποίος για πρώτη φορά ερμήνευσε τον ρόλο σε συναυλία του Τρίτου Προγράμματος
της ΕΡΤ εντυπωσιάζοντας την Ελλάδα.
Ειρήνη Κώνστα |
Ήταν τέτοια η δύναμη της ερμηνείας του που
ο δημιουργός του αφιέρωσε την όπερα και έκτοτε το έργο με πρωταγωνιστή και
σκηνοθέτη τον Βασίλη Ασημακόπουλο έχει πραγματοποιήσει μια πορεία που καμιά
όπερα στην ιστορία της Ελλάδας δεν μπόρεσε να πλησιάσει. Από τα Δημοτικά Θέατρα
Αργοστολίου, Ληξουρίου, Ιθάκης, Κορίνθου, Χαλκίδας, και Ευριπίδειο Θέατρο
Σαλαμίνας, στα αρχαία θέατρα Μικρό Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου, Αρχαίο Θέατρο
Μεσσήνης (Εκκλησιαστήριο – Ωδείο), Αρχαία Ρωμαϊκή Αγορά, στο Εθνικό
Αρχαιολογικό Μουσείο. Το Μάρτη του 2014 ήταν η πρώτη φορά στην ιστορία της
Ελληνικής όπερας που ταξιδέψε από την Ελλάδα στην Αμερική με πρωταγωνιστή τον
Βασίλη Ασημακόπουλο, όπου παρουσιάστηκε στο Queens Mamie Fay Auditorium και
στον ΟΗΕ στην έδρα των Ηνωμένων Εθνών στο Μανχάταν εκπροσωπώντας την Ελλάδα
στην UNESCO.
Ο Παναγιώτης Καρούσος έχει γράψει μια μουσική εμπνευσμένη
από το Αρχαίο Ελληνικό Κάλλος, ως κεντρική ιδέα του Αρχαίου Ελληνικού
Πνεύματος, διαποτισμένη από υψηλό λυρισμό.
Ολυμπιείον: Το
Ολυμπιείον βρίσκεται στη νότια πλευρά των Αθηνών, ανάμεσα στην Ακρόπολη και τον
ποταμό Ιλισσό. Πρόκειται για το ιερό του Ολυμπίου Διός στο οποίο κτίστηκε ένας
από τους μεγαλύτερους ναούς του αρχαίου κόσμου που ήταν αφιερωμένος στο Δία.
Σύμφωνα με το Βιτρούβιο ήταν ένα από τα πιο φημισμένα δείγματα της
αρχιτεκτονικής σε μάρμαρο. Η ίδρυση του ιερού ανάγεται στο μυθικό Δευκαλίωνα.
Γύρω στο 500 π.Χ. ανεγείρεται ένα τριμερές επίμηκες οικοδόμημα με αυλή στα
νότια. Ταυτίζεται με το Δικαστήριο επί Δελφινίω, το οποίο σύμφωνα με την
παράδοση είχε ιδρύσει ο Αιγέας.
Ο ναός κατασκευάστηκε από πεντελικό μάρμαρο και είχε 96 μέτρα μήκος στις άκρες
του και 40 μέτρα
στην ανατολική και δυτική πρόσοψη. Είχε 104 κολώνες Κορινθιακού ρυθμού, η κάθε
μία 17 μέτρα
ύψος, 2.6 μέτρα
διάμετρο και βάρος 364 τόνους περίπου. 48 κολόνες στεκόταν σε τριπλή σειρά κάτω
από τα αετώματα και 56 σε διπλή σειρά στα άκρα.
No comments:
Post a Comment