Η σοπράνο Μαρία Λυμπεράκου |
7 Δεκ 2013. Μουσική πανδαισία χαρακτηρίστηκε η παρουσίαση
της όπερας «Προμηθέας Δεσμώτης» του Ελληνοκαναδού συνθέτη Παναγιώτη Καρούσου
στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο της Αθήνας. Η παράσταση πραγματοποιήθηκε στην
στην «Αίθουσα του Βωμού» στη Σκιά των Αγαλμάτων του μεγαλύτερου μουσείου της
Ελλάδος την Τετάρτη 27 Νοεμβρίου 2013. Για πρώτη φορά παρουσιάστηκε όπερα
μέσα στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Ελλάδος, και όπως είπε ο συνθέτης κύριος
Καρούσος ήταν σαν τα αγάλματα να ζήτησαν την όπερα να παρουσιαστεί στον χώρο
τους για να ακούσουν την μουσική.
Όπως αναφέρει ο Πλάτων δια στόματος Σωκράτη στην “Πολιτεία”,
οι μύθοι έχουν σκοπό να μεταδώσουν αλήθειες οι οποίες μ' έναν κωδικοποιημένο
τρόπο βρίσκονται κρυμμένες μέσα στα σύμβολα. Ο Προμηθέας ήταν ο Τιτάνας, που σύμφωνα με την
μυθολογία, έκλεψε την φωτιά από τους θεούς και την δώρισε στους ανθρώπους.
Η σοπράνο Μαρία Λυμπεράκου ερμήνευσε τους ρόλους της Βίας
και Αμφιτρίτης.
Η τραγωδία αρχίζει με την σκηνή όπου ο Ήφαιστος και η Βία
δένουν τον Προμηθέα πάνω στον βράχο. Η Βία στο λιμπρέτο διατάζει τον Ήφαιστο να
τον καρφώσει , έτσι ώστε να αρχίσει η τιμωρία του όπως υπέδειξε η θέληση του Δια.
Η σοπράνο Μαρία Λυμπεράκου στον Προμηθέα Δεσμώτη |
Ο Ήφαιστος απρόθυμος καρφώνει τις αλυσίδες και δένει τον Προμηθέα σε έναν βράχο
του Καυκάσου, δείχνοντας συμπόνια για τα πάθη του Τιτάνα, που θα βασανίζεται
για όσο καιρό το έκρινε ο Δίας. Η Βία οργισμένη μιλά για την πράξη του Τιτάνα
και ύστερα ο Προμηθέας μένει μόνος του καρφωμένος στον βράχο.
Οι Ωκεανίδες, θυγατέρες του Ωκεανού έρχονται σαν χορός και
συμπαρίστανται στον Προμηθέα, θρηνώντας μαζί του και παρηγορώντας τον. Η Αμφιτρίτη,
νύμφη Ωκεανίδα, εκφράζει και τις σκέψεις του πρωταγωνιστή, ο οποίος σιωπηλός
μέχρι εκείνη την στιγμή υπομένει τα πάθη του.
Η σοπράνο Μαρία Λυμπεράκου |
Ο Αρχαιολόγος Δρ. Γεώργιος Κακαβάς, διευθυντής του Μουσείου,
καλωσόρισε τον δημιουργό και όλη την ομάδα της όπερας: «Απόψε φιλοξενούμε την
όπερα του συνθέτη Παναγιώτη Καρούσου «Προμηθέας Δεσμώτης», βασισμένη στο λόγο
του Αισχύλου σε μετάφραση του Ιωάννη Γρυπάρη. «Έχει η νομοτέλεια το χρόνο το
δικό της» μας λέει ο Προμηθέας, γιατί ξέρει, ότι την πρέπουσα ώρα, όταν έλθει
αυτή η ώρα, θα δικαιωθεί, θα ελευθερωθεί από τα δεσμά και θα αποκατασταθεί το
δίκαιο και η ηθική τάξη.
Αυτός είναι ο διαχρονικός λόγος του Αισχύλου. Ένα
αρχαίο κείμενο του 5ου αιώνα π.Χ. πιο σύγχρονο από ποτέ. Η αποθέωση ενός
πολύπαθου ήρωα, με πνεύμα ανυπότακτο. Κόντρα σε κατεστημένα υποστηρίζει μέχρι
τέλους τα ιδανικά του, πληρώνοντας το τίμημα των πράξεών του. Ένας από μας.»
Μαρία Λυμπεράκου, Βασίλειος Ασημακόπουλος, Αναστάσιος Στέλλας |
Ο συνθέτης του έργου κύριος Παναγιώτης Καρούσος αφιέρωσε την
παράσταση στην ψυχή των αγαλμάτων.
Ο μπάσος Βασίλειος Ασημακόπουλος πρωταγωνίστησε στον ρόλο
του Προμηθέα και υπέγραψε και την σκηνοθεσία. Μαζί του εμφανίστηκαν η σοπράνο
Ειρήνη Κώνστα στους ρόλους της Ιούς και Θεάς Αθηνάς, ο τενόρος Αναστάσιος
Στέλλας, στους ρόλους του Ωκεανού και Ερμής, η σοπράνο Μαρία Λυμπεράκου στους
ρόλους της Βίας και Αμφιτρίτης και η ηθοποιός Βίκυ Βιρβίλη στο ρόλο της
Ωκεανίδας κορυφαίας του χορού που αποτελούνταν από την ομάδα Ιέρειες.
Τους λυρικούς καλλιτέχνες συνόδεψαν οι μουσικοί Δανάη
Κιουπούρογλου, φλάουτο, Δημήτρης Σιδερής, όμποε, και Gulnora Tulyaganova,
πιάνο.
Ήταν μια πολύ ωραία παράσταση που καταχειροκροτήθηκε από το εκλεκτό
κοινό του μουσείου.
No comments:
Post a Comment