Thursday, September 25, 2014
Η ΟΠΕΡΑ «ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ ΔΕΣΜΩΤΗΣ» ΤΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΚΑΡΟΥΣΟΥ ΣΤΟ ΝΑΟ ΤΟΥ ΟΛΥΜΠΙΟΥ ΔΙΟΣ
Η ΟΠΕΡΑ «ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ ΔΕΣΜΩΤΗΣ»
ΤΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΚΑΡΟΥΣΟΥ
ΣΤΟ ΝΑΟ ΤΟΥ ΟΛΥΜΠΙΟΥ ΔΙΟΣ
Ευρωπαϊκές Ημέρες Πολιτιστικής Κληρονομιάς
«Τα πρόσωπα του χρόνου»
Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού
Γ΄ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων
ΣΑΒΒΑΤΟ 27 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2014 ώρα 19:00μ.μ.
Ολυμπιείον (Στύλοι του Ολυμπίου
Διός)
(είσοδος από Βασιλίσσης Όλγας)
Είσοδος Ελεύθερη – Τηλ: 210 922 6330
Παρουσίαση του Λυρικού Δράματος
«Προμηθέας Δεσμώτης» σε μουσική και λιμπρέτο του Παναγιώτη Καρούσου βασισμένο
στην ομώνυμη τραγωδία του Αισχύλου σε μετάφραση Γρυπάρη.
Πρωταγωνιστούν
Προμηθέας: Βασίλης Ασημακόπουλος, μπάσος
Ιώ/Αθηνά: Ειρήνη Κώνστα, σοπράνο
Ωκεανός/Ερμής: Αναστάσιος Στέλλας, τενόρος
Βία/Ωκεανίδα: Μαρία Λυμπεράκου, σοπράνο
Θεά Ήρα: Βανέσσα Καλκάνη, σοπράνο
Ράνια Ζέττα, βιόλα - Βιβή Κλεισούρα, πιάνο
Σκηνοθεσία: Βασίλης Ασημακόπουλος
Παραγωγή και κοστούμια: Ελληνοαμερικανικό Κέντρο των Τεχνών
Είσοδος Ελεύθερη
Βασίλης Ασημακόπουλος |
Λίγα λόγια για το
έργο: Ο μύθος του Προμηθέα πάντα επίκαιρος και διδακτικός φέρνει τον
άνθρωπο αντιμέτωπο μπροστά στο δίλημμα της επανάστασης, πάνω στην κάθε
ιστορικής εποχής τυραννική εξουσία, ή στην παθητική καταστροφική στάση. Ο
Προμηθέας κλέβει την Φλόγα της Γνώσης που ήταν προνόμιο των Θεών, από τον
Όλυμπο και την φέρνει στους ανθρώπους. Για την πράξη του αυτή ο Προμηθέας τιμωρήθηκε
σκληρά από τους θεούς. Ο Δίας προστάζει τον Ήφαιστο να τον δέσει με αλυσίδες σε
έναν βράχο στον Καύκασο. Η όπερα Προμηθέας είναι βασισμένη στην Τραγωδία του
Αισχύλου Προμηθέας Δεσμώτης, σε λιμπρέτο του συνθέτη Παναγιώτη Καρούσου πάνω
στην ποιητική μετάφραση του Ιωάννη Γρυπάρη. Η σύνθεση ακολουθεί, ακουστικά, σε
έναν εξπρεσιονιστικό λυρικό τόνο, τα μηνύματα του Αισχύλου για τον ανθρωπιστή
τιτάνα Προμηθέα. Ο Προμηθέας πρωτοπαρουσιάστηκε στο Μόντρεαλ του Καναδά το 1994
και παιζόταν κατά διαστήματα στα Γαλλικά μέχρι το 2000. Το 2008 ανέβηκε στην
Νέα Υόρκη, και στην Ουάσινγκτον, στα Αγγλικά με πρωταγωνιστές από την όπερα της
Νέας Υόρκης υπό την διεύθυνση του μαέστρου Grant Gilman. Στην Ελλάδα ο
Προμηθέας βρήκε τον ιδανικό ερμηνευτή στο πρόσωπο του Βασίλη Ασημακόπουλου ο
οποίος για πρώτη φορά ερμήνευσε τον ρόλο σε συναυλία του Τρίτου Προγράμματος
της ΕΡΤ εντυπωσιάζοντας την Ελλάδα.
Ειρήνη Κώνστα |
Ήταν τέτοια η δύναμη της ερμηνείας του που
ο δημιουργός του αφιέρωσε την όπερα και έκτοτε το έργο με πρωταγωνιστή και
σκηνοθέτη τον Βασίλη Ασημακόπουλο έχει πραγματοποιήσει μια πορεία που καμιά
όπερα στην ιστορία της Ελλάδας δεν μπόρεσε να πλησιάσει. Από τα Δημοτικά Θέατρα
Αργοστολίου, Ληξουρίου, Ιθάκης, Κορίνθου, Χαλκίδας, και Ευριπίδειο Θέατρο
Σαλαμίνας, στα αρχαία θέατρα Μικρό Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου, Αρχαίο Θέατρο
Μεσσήνης (Εκκλησιαστήριο – Ωδείο), Αρχαία Ρωμαϊκή Αγορά, στο Εθνικό
Αρχαιολογικό Μουσείο. Το Μάρτη του 2014 ήταν η πρώτη φορά στην ιστορία της
Ελληνικής όπερας που ταξιδέψε από την Ελλάδα στην Αμερική με πρωταγωνιστή τον
Βασίλη Ασημακόπουλο, όπου παρουσιάστηκε στο Queens Mamie Fay Auditorium και
στον ΟΗΕ στην έδρα των Ηνωμένων Εθνών στο Μανχάταν εκπροσωπώντας την Ελλάδα
στην UNESCO.
Ο Παναγιώτης Καρούσος έχει γράψει μια μουσική εμπνευσμένη
από το Αρχαίο Ελληνικό Κάλλος, ως κεντρική ιδέα του Αρχαίου Ελληνικού
Πνεύματος, διαποτισμένη από υψηλό λυρισμό.
Ολυμπιείον: Το
Ολυμπιείον βρίσκεται στη νότια πλευρά των Αθηνών, ανάμεσα στην Ακρόπολη και τον
ποταμό Ιλισσό. Πρόκειται για το ιερό του Ολυμπίου Διός στο οποίο κτίστηκε ένας
από τους μεγαλύτερους ναούς του αρχαίου κόσμου που ήταν αφιερωμένος στο Δία.
Σύμφωνα με το Βιτρούβιο ήταν ένα από τα πιο φημισμένα δείγματα της
αρχιτεκτονικής σε μάρμαρο. Η ίδρυση του ιερού ανάγεται στο μυθικό Δευκαλίωνα.
Γύρω στο 500 π.Χ. ανεγείρεται ένα τριμερές επίμηκες οικοδόμημα με αυλή στα
νότια. Ταυτίζεται με το Δικαστήριο επί Δελφινίω, το οποίο σύμφωνα με την
παράδοση είχε ιδρύσει ο Αιγέας.
Ο ναός κατασκευάστηκε από πεντελικό μάρμαρο και είχε 96 μέτρα μήκος στις άκρες
του και 40 μέτρα
στην ανατολική και δυτική πρόσοψη. Είχε 104 κολώνες Κορινθιακού ρυθμού, η κάθε
μία 17 μέτρα
ύψος, 2.6 μέτρα
διάμετρο και βάρος 364 τόνους περίπου. 48 κολόνες στεκόταν σε τριπλή σειρά κάτω
από τα αετώματα και 56 σε διπλή σειρά στα άκρα.
Thursday, September 18, 2014
Saturday, September 13, 2014
ΣΤΟ ΝΑΟ ΤΟΥ ΠΟΣΕΙΔΩΝΑ ΣΤΟ ΣΟΥΝΙΟ ΘΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΤΕΙ Η ΟΠΕΡΑ «ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ ΔΕΣΜΩΤΗΣ» ΤΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΚΑΡΟΥΣΟΥ
ΤΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΚΑΡΟΥΣΟΥ
ΣΤΟ ΝΑΟ ΤΟΥ ΠΟΣΕΙΔΩΝΑ ΣΤΟ ΣΟΥΝΙΟ
ΚΥΡΙΑΚΗ 28 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2014 ώρα 19:00μ.μ.
ΣΟΥΝΙΟ «ΝΑΟΣ ΤΟΥ ΠΟΣΕΙΔΩΝΑ»
Ευρωπαϊκές Ημέρες Πολιτιστικής Κληρονομιάς
«Τα πρόσωπα του χρόνου»
Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού
Β΄ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων
Είσοδος Ελεύθερη
Στον ιερό χώρο του Ναού του Ποσειδώνα με
το φως του ηλιοβασιλεματος στο Σουνιο θα παρουσιαστεί το λυρικό δράμα «Προμηθέας
Δεσμώτης» σε μουσική και λιμπρέτο του Παναγιώτη Καρούσου βασισμένο στην ομώνυμη
τραγωδία του Αισχύλου σε μετάφραση Γρυπάρη.
Προμηθέας: Βασίλης Ασημακόπουλος, μπάσος
Ιώ/Αθηνά: Ειρήνη Κώνστα, σοπράνο
Ωκεανός/Ερμής: Αναστάσιος Στέλλας, τενόρος
Ωκεανίδα: Μαρία Λυμπεράκου, σοπράνο
Θεά Ήρα: Βανέσσα Καλκάνη, σοπράνο
Βιβή Κλεισούρα, πιάνο
Σκηνοθεσία: Βασίλης Ασημακόπουλος
Παραγωγή: Ελληνοαμερικανικό Κέντρο των Τεχνών
Λίγα λόγια για το
έργο: Ο μύθος του Προμηθέα πάντα επίκαιρος και διδακτικός φέρνει τον
άνθρωπο αντιμέτωπο μπροστά στο δίλημμα της επανάστασης, πάνω στην κάθε
ιστορικής εποχής τυραννική εξουσία, ή στην παθητική καταστροφική στάση. Ο
Προμηθέας κλέβει την Φλόγα της Γνώσης που ήταν προνόμιο των Θεών, από τον
Όλυμπο και την φέρνει στους ανθρώπους. Για την πράξη του αυτή ο Προμηθέας
τιμωρήθηκε σκληρά από τους θεούς. Ο Δίας προστάζει τον Ήφαιστο να τον δέσει με
αλυσίδες σε έναν βράχο στον Καύκασο. Η όπερα Προμηθέας είναι βασισμένη στην
Τραγωδία του Αισχύλου Προμηθέας Δεσμώτης, σε λιμπρέτο του συνθέτη Παναγιώτη
Καρούσου πάνω στην ποιητική μετάφραση του Ιωάννη Γρυπάρη. Η σύνθεση ακολουθεί,
ακουστικά, σε έναν εξπρεσιονιστικό λυρικό τόνο, τα μηνύματα του Αισχύλου για
τον ανθρωπιστή τιτάνα Προμηθέα. Ο Προμηθέας πρωτοπαρουσιάστηκε στο Μόντρεαλ του
Καναδά το 1994 και παιζόταν κατά διαστήματα στα Γαλλικά μέχρι το 2000. Το 2008
ανέβηκε στην Νέα Υόρκη, και στην Ουάσινγκτον, στα Αγγλικά με πρωταγωνιστές από
την όπερα της Νέας Υόρκης υπό την διεύθυνση του μαέστρου Grant Gilman. Στην
Ελλάδα ο Προμηθέας βρήκε τον ιδανικό ερμηνευτή στο πρόσωπο του Βασίλη
Ασημακόπουλου ο οποίος για πρώτη φορά ερμήνευσε τον ρόλο σε συναυλία του Τρίτου
Προγράμματος της ΕΡΤ εντυπωσιάζοντας την Ελλάδα. Ήταν τέτοια η δύναμη της
ερμηνείας του που ο δημιουργός του αφιέρωσε την όπερα και έκτοτε το έργο με
πρωταγωνιστή και σκηνοθέτη τον Βασίλη Ασημακόπουλο έχει πραγματοποιήσει μια
πορεία που καμιά όπερα στην ιστορία της Ελλάδας δεν μπόρεσε να πλησιάσει. Από
τα Δημοτικά Θέατρα Αργοστολίου, Ληξουρίου, Ιθάκης, Κορίνθου, Χαλκίδας, και Ευριπίδειο
Θέατρο Σαλαμίνας, στα αρχαία θέατρα Μικρό Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου, Αρχαίο
Θέατρο Μεσσήνης (Εκκλησιαστήριο – Ωδείο), Αρχαία Ρωμαϊκή Αγορά, στο Εθνικό
Αρχαιολογικό Μουσείο. Το Μάρτη του 2014 ήταν η πρώτη φορά στην ιστορία της
Ελληνικής όπερας που ταξιδέψε από την Ελλάδα στην Αμερική με πρωταγωνιστή τον
Βασίλη Ασημακόπουλο, όπου παρουσιάστηκε στο Queens Mamie Fay Auditorium και
στον ΟΗΕ στην έδρα των Ηνωμένων Εθνών στο Μανχάταν εκπροσωπώντας την Ελλάδα
στην UNESCO.
Ο Παναγιώτης Καρούσος έχει γράψει μια μουσική εμπνευσμένη
από το Αρχαίο Ελληνικό Κάλλος, ως κεντρική ιδέα του Αρχαίου Ελληνικού
Πνεύματος, διαποτισμένη από υψηλό λυρισμό.
Ναός του Ποσειδώνα: Το ιερό του
Ποσειδώνος και της Αθηνάς στο ακρωτήριο του Σουνίου αποτελεί ένα από τα
σημαντικότερα ιερά της Αττικής. Από αρχαιοτάτους χρόνους μαρτυρείται ότι υπήρχε
στο ακρωτήρι ναός της Αθηνάς Σουνιάδος. Στην Οδύσσεια του Ομήρου (γ 278)
αναφέρεται το ''Σούνιον ιερόν'' όπου τάφηκε ο Φρόντις, ο κυβερνήτης του πλοίου
του Μενελάου, που πέθανε στο ταξίδι της επιστροφής. Μαρτυρίες δίνουν επίσης οι
Σοφοκλής (Αίας 1235), Ευριπίδης (Κύκλωπες 292), Παυσανίας (Ι, 1) και Βιτρούβιος
(IV 7). Στη αρχαϊκή περίοδο αναπτύχθηκε το ιερό πολύ, κάτι που αποδεικνύεται
από τους κολοσσιαίους κούρους που είχαν στηθεί εκεί. Βρέθηκαν τρεις εξ αυτών
που βρίσκονται σήμερα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Εκείνη τη περίοδο
φαίνεται κτίστηκε ο ναός της Αθηνάς Σουνιάδος σε χαμηλότερο γειτονικό λόφο. Η
κατασκευή του πώρινου ναού του Ποσειδώνα χρονολογείται στις αρχές του 5ου
αιώνα. Όμως ο υπό κατασκευή αυτός ναός δεν ολοκληρώθηκε ποτέ γιατί καταστράφηκε
από τους Πέρσες στη διάρκεια των Μηδικών πολέμων. Ένας μικρός ναός του
Ποσειδώνα, κτίστηκε λίγο αργότερα , προσωρινά για να καλύπτει τις ανάγκες της
λατρείας. Το 444 π.Χ οι Αθηναίοι έκτισαν τον νεότερο ναό του Ποσειδώνα.
Monday, September 8, 2014
Η ΕΚΠΛΗΚΤΙΚΗ ΣΟΠΡΑΝΟ ΚΟΛΟΡΑΤΟΥΡΑ ΒΑΝΕΣΣΑ ΚΑΛΚΑΝΗ ΕΡΜΗΝΕΥΣΕ ΜΕ ΤΗΝ ΜΑΓΙΚΗ ΤΗΣ ΦΩΝΗ ΣΕ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΠΡΕΜΙΕΡΑ ΤΟΝ ΡΟΛΟ ΤΗΣ ΗΡΑΣ ΣΤΗΝ ΟΠΕΡΑ «ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ ΔΕΣΜΩΤΗΣ»
Κυριακή 7 Σεπτέμβρη. Βραδιά Όπερας παρουσίασε με επιτυχία ο
Δήμος Περιστερίου στον «Πολιτιστικό
Σεπτέμβρη 2014» με το λυρικό δράμα «Προμηθέας Δεσμώτης» σε μουσική και
λιμπρέτο του Παναγιώτη Καρούσου βασισμένο στην ομώνυμη τραγωδία του Αισχύλου.
Ο συνθέτης Παναγιώτης Καρούσος προλόγισε την όπερα
αναφερόμενος στην πορεία του έργου και στους ερμηνευτές της αξιόλογης μουσικής
βραδιάς.
Η μορφή καντάτας ανέδειξε το μουσικό μέρος του έργου και τις
ωραίες φωνές των λυρικών ερμηνευτών.
Η σοπράνο-κολορατούρα Βανέσσα Καλκάνη ερμήνευσε σε παγκόσμια
πρώτη την περίτεχνη άρια της Θεάς Ηρας με τις εξοντωτικές κολορατούρες μέχρι
κόντρα φα!.
Η Βανέσσα Καλκάνη εντυπωσίασε το κοινό που την χειροκροτούσε
συνέχεια ενθουσιασμένο από την σπάνια φωνή της.
Ο ρόλος της Ηρας εμπνευσμένος από την τεχνική μπελ-καντο που
σημαίνει ωραίο τραγούδι συμπεριλαμβάνει μια περίτεχνη άρια με ρετσιτατίβο,
καβατίνα και καμπαλετα. Το ρετσιτατίβο μας εισάγει σε μια αιθέρια ατμόσφαιρα που
η διακεκριμένη αοιδός Βανεσσα Καλκάνη έδωσε όλο της το συναίσθημα, έπειτα στην κύρια
μελωδία της άριας έδωσε ένα χρωματισμό λυρισμού που αποκορυφώθηκε στις κολορατούρες
της καμπαλετας με τα στακάτα και το τελικό κόντρα φα!
Η φωνή της Βανέσσας Καλκάνη με σπάνιο χρώμα και ευλυγισία απέδωσε
την δυσκολότατη άρια τέλεια σε όλη την γκάμα της δύσκολης τετσιτουρας.
Στην υπόθεση της τραγωδίας «Προμηθέας Δεσμώτης» η Ιω ήταν ιέρεια
στο Ναό της Ηρας και την ερωτεύτηκε ο Δίας όμως η Θεά την μεταμόρφωσε με κέρατα
στο μέτωπο και της έστειλε τρέλα να εγκαταλείψει το σπίτι της τρελαμένη από τον
ίστρο και να παραδέρνει στη Γη. Έτσι πέρασε και από τον Καύκασο που ήταν αλυσοδεμένος
ο Προμηθέας και τον ρωτάει που τέλος θα βρουν οι παραδαρμοί της.
Ο Προμηθέας της προφητεύει ότι ένας από τους απογόνους της θα
τον ελευθερώσει.
Η Ήρα που έχει καταδικάσει την Ιώ έρχεται στην σκηνή προσπαθώντας
να συμφιλιώσει τον Τιτάνα Προμηθέα με τον Δια χωρίς αποτέλεσμα.
Η Βανεσσα Καλκάνη έδωσε όλο το βασιλικό παράστημα της Θεάς Ήρας
και τον επιβλητικό τόνο στο τραγούδι της.
Μαζί της σπουδαίοι ερμηνευτές με επικεφαλής τον αριστουργηματικό
μπάσο Βασίλη Ασημακόπουλο στον ρόλο του Τιτάνα Προμηθέα, η σοπράνο Ειρήνη Κώνστα
ως απαράμιλλη Ιώ, ο έξοχος τενόρος Αναστάσιος Στέλλας Ωκεανός και Ερμής και η υπέροχη
λυρική σοπράνο Μαρία Λυμπεράκου στους δυσκολότατους διαμετρικά αντίθετους ρόλους
της Βίας και της Ωκεανίδας.
Του άξιους ερμηνευτές συνόδεψαν υπέροχα η Ράνια Ζέττα, βιόλα
και η Βιβή Κλεισούρα, πιάνο.